خطاهای سئو راهنمای کامل
سئو تکنیکال، 15 روش عالی برای تشخیص و رفع مشکلات سئو فنی راست چین
سئو تکنیکال یا سئو فنی سایت یکی از بخشهای سهگانه سئو سایت است. هدف در تکنیکال سئو این است که وبسایت ویژگیهایی داشته باشد که دسترسی و ورود رباتهای موتورهای جستجو به صفحات و فرآیند بررسی و ایندکسکردن را سریع و راحت کند. تا صفحهای در موتورهای جستجو ایندکس نشود، رتبه نمیگیرد و درمیان نتایج جستجو به کاربران نمایش داده نمیشود. این تصور غلط وجود دارد که سئو محتوا و لینکسازی خارجی مهمترین جنبههای SEO سایت محسوب میشوند. اما تکنیکال سئو نیز بهاندازهی سئو داخلی و محتوا مهم و تعیینکننده است و اغراق نیست اگر ادعا شود که حتی مهمترین بخش سئو، همین بخش فنی است.
با گذشت زمان، اطلاعات موجود در محتواها ممکن است قدیمی شوند یا نیاز به بهروزرسانی داشته باشند. برای بهینهسازی متا دیسکریپشن، کلمات کلیدی اصلی را در آن بگنجانید، یک فراخوان به عمل (CTA) اضافه کنید و آن را جذاب و قانعکننده بنویسید. به یاد داشته باشید که هر صفحه باید یک متا دیسکریپشن منحصر به فرد داشته باشد. برای سئو محلی، بهینهسازی Google My Business و نقشه گوگل مهم است. برای لینکسازی، بکلینکهای با کیفیت و لینکسازی داخلی مهم هستند.
ساختار محتوای صفحه نقش مهمی در سئو دارد زیرا به موتورهای جستجو کمک می کند تا محتوای شما را بهتر درک و ایندکس کنند. استفاده از تگ های هدینگ (H1، H2، H3 و …) برای سازماندهی محتوا، ایجاد پاراگراف های کوتاه و خوانا، و استفاده از لیست ها و تصاویر مرتبط، همه به بهبود ساختار محتوا کمک می کنند. یک مقدمه جذاب و گیرا، خواننده را به ادامه مطلب ترغیب میکند و باعث میشود زمان بیشتری را در صفحه شما سپری کند. این موضوع به موتورهای جستجو نشان میدهد که محتوای شما ارزشمند است و میتواند منجر به بهبود رتبه شما در نتایج جستجو شود. در این مقاله، به بررسی کامل ترین چک لیست سئو با آخرین آپدیتهای گوگل در سال 2024 خواهیم پرداخت. این چک لیست نه تنها به شما کمک میکند تا وبسایت خود را بهینهسازی کنید، بلکه در درک عمیقتر از روندهای جدید سئو نیز موثر خواهد بود.
در چند سال اخیر، رنک مث (Rank Math) به لیست افزونههای سئو اضافه شد و با امکانات گستردهای که دارد، توانست در میان کاربران محبوب شود. برای انتخاب یکی از این دو افزونهها، بهتر است ویژگیهای هر یک را خوب بررسی کنید و ببینید کدام قابلیتها برای شما کاربرد بیشتری دارد و به نیاز شما پاسخ میدهد. میتونی از ابزارهایی مثل Google Search Console، Screaming Frog و Ahrefs استفاده کنی تا خطاهای فنی سایتت رو شناسایی کنی. این ابزارها خطاهای مربوط به سرعت، خزش، ایندکس شدن صفحات و موارد دیگه رو بهت گزارش میدن. چرا محتوای تکراری بدتره؟ وقتی چند تا صفحه با محتوای مشابه یا یکسان داری، گوگل سردرگم میشه و ممکنه اصلاً هیچکدوم از اون صفحات رتبه خوبی نگیرن.
در این راهنما مراحل سئو را در 20 قدم به شما نشان میدهیم از همین امروز استراتژی خود را شروع کنید. اما پیش از آنکه به صورت گامبهگام به موضوع سئو بپردازیم، بیایید ابتدا ببینیم سئو چیست و چه نقشی در افزایش بازدید و موفقیت وبسایتها دارد. در این مقاله 15 مورد از مشکلات سئو تکنیکال یا سئو فنی و راه حل های آنها را مشاهده کردید. امید است که این مقاله برای شما مفید بوده باشد و بتوانید از آن در جهت ارتقا رتبه سایت خود بهره بگیرید هر چند که بهینه سازی تنها به این موارد ختم نمی شود. در هر حال به ایندکس بودن صفحات وب سایت خود اهمیت دهید زیرا نکته مهم و قابل توجهی در سئو تکنیکال می باشد. درکل، داشتن محتواهای مشابه یا یکسان در چند صفحه از یک وبسایت (Duplicate content) خوب نیست و معمولا به سئو سایت لطمه میزند.
در گذشته، گوگل معیارهای محدودی را برای رتبهبندی سایتها در نظر داشت؛ اما به مرور زمان با رقابت شدید بین سایتها، تصمیم گرفت فاکتورهای زیادی را برای تعیین جایگاه سایتها در نتایج جستجو بررسی کند. برای اینکه از جریمههای سرسختانه گوگل در امان باشید، بهتر است از لینکسازیهای انبوه و آنهایی که یکشبه به دست میآیند، دوری کنید. ایمنترین راه برای بهبود رتبه در موتورهای جستجو استفاده از بک لینکهای طبیعی است. راههای لینکسازی بیخطر و طبیعی کم نیستند و شما میتوانید از روش های خلاقانهای که در ادامه خواهیم گفت، بهعنوان تکنیکهای بک لینک استفاده کنید. در سایتهای فروشگاهی صفحات دستهبندی همان صفحات لندینگ هستند که باید برای نمایش در نتایج جستجو رتبه بگیرند. در حالی که، هر صفحه از محصول با نام دقیق مدل یا برند سئو میشود.
چون هر صفحه به دستهی بزرگتری تعلق دارد و همه از صفحه اصلی وبسایت (خانه) منشعب شدهاند. البته، علاوهبر توجه به آن موارد، دقت به و آگاهی از این نکته ضروری است که همیشه ممکن است خطاهایی در خزش (کراول) رباتها برای هر وبسایتی پیش بیاید. بنابراین، متخصصان سئو سایت باید با انواع خطاهای کراول و شیوههای رفع آنها آشنا باشند. در دنیای دیجیتال امروز، داشتن حضور آنلاین قوی برای موفقیت هر کسبوکار آنلاین حیاتی است. بهینهسازی وبسایت برای موتورهای جستجو (SEO/Search Engine Optimization) نقشی اساسی در تقویت حضور آنلاین هر وبسایت (کسبوکار/برند) و جلب ترافیک ارگانیک برای آن ایفا میکند.
برای پیروزی در این رقابت و موفقیت کسب و کار خود ، باید از سئو سایت استفاده کنید. شما میتوانید از Site Audit سایت Ahrefs خزیدن را اجرا کنید و پس از اتمام آن، به گزارشهای فرصتهای لینکسازی داخلی بروید. این گزارش فرصتهای لینکدهی مرتبط را نشان میدهد که میتوان از آن استفاده کنید. هدف گوگل ارائهی مرتبطترین نتایج به جستجوگران برای کوئریها است. بنابراین اگر میخواهید در گوگل رتبه بالایی کسب کنید، باید مرتبطترین نتیجه باشید.
تگهای هدینگ (H1 تا H6) اسکلت و ساختار محتوای شما را شکل میدهند و به موتورهای جستجو و کاربران کمک میکنند تا سلسله مراتب و اهمیت اطلاعات را درک کنند. تگ H1 معمولاً عنوان اصلی صفحه است و باید شامل کلمه کلیدی اصلی باشد. با استفاده از پیوندهای داخلی و لینکدهی به صفحات مرتبط، میتوانید کلمات کلیدی مختلفی را به کار ببرید بدون اینکه مجبور شوید در متن اصلی آنها را بارها تکرار کنید. کیورد استافینگ (Keyword Stuffing) به معنای گنجاندن کلمات کلیدی به صورت غیرطبیعی و افراطی در محتوای یک صفحه، متا تگها، یا کدهای HTML است. Keyword stuffing روشی غیرمجاز در بهینهسازی موتورهای جستجو (SEO) به حساب میآید.
اگر کپیرایترهای شما آن رشته متن خاص را با کلمه کلیدی جستجو در آن نوشتهاند، شما آن را از دید گوگل حذف کردهاید. ساختار لینک های داخلی بر نفوذ موتورهای جستجو در سایت شما تاثیرگذار هستند. به همین خاطر اگر سایت بزرگی دارید و لینکدهی به صفحات مختلف در آن زیاد نیست؛ لطفا به این نکته توجه کنید. گاهی ممکن است در یک وبسایت چند صفحه با محتوای مشابه یا محتوای یکسان وجود داشته باشد. این مشکل در وبسایتهای فروشگاهی (کنیبالیزیشن سایت فروشگاهی) که محصولات مشابه زیادی دارند، بسیار شایع است.
نشانههای دیگر برای تشخیص این مشکل، لودینگ طولانی و کند سایت، ناپیدا بودن دکمهها یا لینک ها و ناپدید شدن بخشی از صفحات سایت هستند. اگر شما به اندازه کافی از دادههای ساختاریافته در سایت خود استفاده نکنید یا آن را برای گوگل خوانا و شفاف ننویسید، سهم قابل توجهی از نرخ بازدید خود را از دست میدهید. برای شناسایی مشکلات و نقصهای urlها باید آنها را با یک سری استانداردهای سئو تکنیکال مطابقت دهید. اگر هر کدام از urlها فاقد این استانداردها بودند، باید آنها را اصلاح کنید. URLها یا نشانیهای اینترنتی، آدرس هر کدام از صفحات سایت شما هستند.
فرقی ندارد صفحه نمایش دستگاه کاربر چه اندازهای دارد؛ چون با طراحی ریسپانسیو، تمام المانهای سایت به صورت منظم و استاندارد نمایش داده میشوند. با وجود الگوریتمی به نام Mobile First Index، بسیاری سایتها اول برای نسخه موبایل و سپس نسخه دسکتاپ طراحی شدهاند. برای تست این ویژگی روی سایت خود میتوانید از Google Mobile Test استفاده کنید و نمای دقیق سایت خود را در سایزهای مختلف بر اساس استانداردهای گوگل ببینید. برای اینکه بتوانید تاثیرگذاری محتواهایتان را افزایش دهید و کاری کنید که مخاطب دوباره و دوباره به بلاگ شما سر بزند، لازم است آن را به شکل خلاقانه و جذاب تولید کنید. محتوای متنی، یک محتوای تکبعدی است که در حال حاضر جذابیت سابق را ندارد و نمیتواند همیشه پاسخگوی کاربر تنوعطلب امروزی باشد! حتی این روزها بازار تولید پادکست برای توضیح مفاهیم سخت و پیچیده حوزه کاریتان بسیار داغ است.
اما با توجه به اهمیت این موضوع، لازم دیدیم که این امر را دوباره یادآوری کنیم. این امر گاهی به علت حذف صفحات قدیمی، لینک به آدرسهای اشتباه و … رخ میدهد. به صورت دورهای صفحات سایت خود را برررسی، لینکهای شکسته را شناسایی و آنها رفع کنید. هنگامی که نمیخواهید که موتورهای جستجو صفحه خاصی را به کاربران نشان دهند، از تگ noindex استفاده میکنید. در این حالت صفحات شما خزیده میشوند ولی در نتایج جست و جو نشان داده نمیشوند (ایندکس نمیشوند). وقتی چندین صفحه از سایتت با یک کلمه کلیدی مشابه رتبه میگیرن، گوگل نمیتونه تصمیم بگیره کدوم صفحه رو بالاتر نشون بده و ممکنه همه صفحات رو با هم پایین بیاره.
با این حال یکی از اشتباهات رایج سئو، کوچک شمردن این مساله است ولی لازم است برای بهبود سئوی سایت خود، متن جایگزین تصویر مناسب را نیز در نظر داشته باشید. با توجه به اینکه بیش از 67% از کل کلیکها به پنج نتیجهی ارگانیک برتر موتورهای جستجو میرود، رتبهبندی بالا برای محتوا برای تبدیل موفقیتآمیز خوانندگان بسیار مهم است. حتی اگر یک استراتژی محتوای خوب هم داشته باشید، اشتباهات رایج سئو مانند تگ عنوان طولانی یا URL بهینهنشده میتواند مانع از رسیدن محتوای شما به رتبههای برتر در SERP شود. در ادامه این مطلب از بلاگ آرنا ویژن به انواع اشتباهات سئو و راهحل رفع آنها اشاره میکنیم. متادیتا مثل شناسنامه صفحته که به گوگل و کاربران کمک میکنه بفهمن صفحه درباره چیه.
از ابزارهای آنلاین سئو گرفته تا نرمافزارهای آفلاین، هنگام بررسی سایت خود با انواع مختلفی از اخطارهای سئو مواجه میشویم. هر وب سایتی حتماً دارای برخی از خطاهای سئو است که میتواند بر رتبهبندی جست و جو تأثیر منفی بگذارد. پس بهتره بهصورت دورهای محتوای سایتت رو بررسی و بهروزرسانی کنی. این یه کد سادهست که به صفحات سایتت اضافه میکنی تا گوگل بفهمه چه نوع محتوایی رو نمایش میدی. ابزارهایی مثل Google’s Structured Data Markup Helper یا Schema.org بهت کمک میکنن این کارو راحتتر انجام بدی.
قرار دادن ویژگی alt برای نظارت بر محتوا تصویر که بخشی از رویههای عملیاتی SEO شماست را آسان تر میکند. در انتهای مطلب خود، حتماً خلاصه مفید از آنچه در مقاله بیان شد، برای مخاطب بیاورید. نتیجهگیری یا جمعبندی را در یک پاراگراف جداگانه بنویسید و نکات کاربردی را یادآوری کنید. مثلا در عکس زیر بخش هایی که وضعیت قرمز دارن یعنی این عنوان نه براساس کلمات شما بهینه شده و نه براساس کلمات رقبا و باید سریع این عنوان رو یک بازنویسی اساسی کنید.
در حالی که خطای 404 تاثیرات منفی بر سئو دارد، رباتهای گوگل مانند فایل robots.txt به سرعت آن را از نتایج جستجو حذف نمیکنند، چرا که امکان بازگرداندن محتوا توسط مدیر سایت وجود دارد. در دنیای وب، انواع ارور های وب سایت دلایل مختلفی رخ میدهند که ازجمله آنها میتوان به مشکلات فنی سرور، خطاهای برنامهنویسی، مشکلات شبکه و حتی حملات سایبری اشاره کرد. شناخت انواع خطاهای رایج سایت و نحوه رفع آنها برای صاحبان وبسایتها و توسعهدهندگان بسیار حائز اهمیت است. سئو یک مفهوم گسترده است که به فعالیت هایی اطلاق میشود که هدف آن بهینه سازی صفحات سایت از نظر موتورهای جستجو مانند گوگل، بینگ یا یاهو است. گوگل تنها موتور جستجو نیست، پس سرچ کنسول سایت هم تنها ابزار وبمستران برای بررسی وضعیت سایت نیست.
به این ترتیب میتوانید بدون درگیر رقابت سخت شدن، رتبهبندی خوبی در گوگل بگیرید. Https به عنوان حفاظ ارتباط بین وبسایت و مرورگر کاربر امنیت برقرار میکند. در واقع Https نشان میدهد که در تبادل دادهها هیچ چیز دیگری دخیل نیست. یکی از اشتباهات سئو عدم استفاده از این پروتکل برای وبسایت است که باعث عدم اعتماد کاربران میشود. برای مثال میتوانید آن را برایی وبسایتهای معتبر یا سایر افراد فعال در کسبوکار خود بفرستید.
این خطاها مربوط به صفحات سایت شما هستند که گوگل نتوانسته به درستی آنها را ایندکس کند. تنها برای آن میزان از منابع سختافزاری که نیاز دارید هزینه میپردازید و دیگر نیازی به پرداخت هزینههای غیر موجه، در ابتدای فعالیت وب سایت خود، نخواهید داشت. از SEMrush یا Google Search Console برای بررسی عملکرد صفحات سایت خود و شناسایی صفحات دچار کیورد استافینگ استفاده کنید. اگر سالهای زیادی است که از فضای مجازی استفاده میکنید، احتمالا به خاطر میآورید که در گذشته سایتها با HTTP شروع میشدند. در واقع اگر سایتی هم با HTTP شروع شود، معمولا مرورگر گوگل کروم به شما اخطار میدهد که سایت مورد نظر امن نیست.
برای جلوگیری از اثرات منفی این خطاها، میتوانید از راهکارهایی مانند ریدایرکت 301، استفاده از ابزارهای مانیتورینگ و ایجاد صفحات 404 سفارشی استفاده کنید. همچنین، نظارت مستمر بر لینکها و ساختار سایت به شما کمک میکند تا خطاهای 404 را به حداقل برسانید و تجربه کاربری بهتری فراهم کنید. بهینهسازی موتور جستجو (SEO) یک فرآیند پویا و مستمر است که نیازمند ترکیبی از استراتژیهای دقیق، تحقیق مداوم و اجرای بهموقع است. در این مقاله، به بررسی مبانی اولیه سئو، تحقیق کلمات کلیدی، بهینهسازی محتوا، و ابزارهای مانیتورینگ پرداخته شد. با اجرای صحیح این مراحل و تمرکز بر بهروزرسانی مداوم محتوای سایت، میتوانید جایگاه خود را در نتایج جستجوی گوگل بهبود بخشید و ترافیک ارگانیک بیشتری به دست آورید.
این خدمات و محصولات برای دیده شدن و فروش باید در گوگل و سایر موتور های جستجو دیده شوند که انجام این کار به عهده سئو است . وقتی کاربر روی آن برچسب کلیک کند، وارد صفحهای میشود که میتواند تمامی محتواهای مربوط به آن دسته را یکجا ببیند. هدف از سئو ، به دست آوردن بالاترین رتبه در نتایج جستجو ، به خصوص نتایج گوگل ، برای سوالاتی که کاربران در گوگل جست و جو می کنند (و با موضوع سایت ارتباط دارد) است. حضور در ده نتیجه اول یعنی کلیک های زیاد بر روی لینک وب سایت توسط کاربران و در نتیجه، جذب کابران جدید به سایت و افزایش پتانسیل فروش وب سایت. پیشنهاد ما برای جلوگیری و رفع این شکل این است که به جای اینکه کلمات کلیدی مرتبط را در محتوای خود جای دهید، بر ایجاد محتوای جامع و کامل تمرکز کنید.
https://daroromiekojast.ir/who-is-the-best-seo-in-urmia/